13.1.08

Bugatti 2

In feite waren het niet de auto's, die de Bugattifabriek in Molsheim in de jaren dertig draaiende hielden: het waren de autorails. Ze waren razendsnel, Ettores zoon Jean reed op het traject Parijs - Straatsburg over een afstand van 70 kilometer met een gemiddelde snelheid van bijna 200km/u. Er waren drie types, de snelste, had vier, ietwat gewijzigde, "Royale"-motoren. Ze hadden het bezwaar, dat ze, niet bepaald zuinig, op een mengsel van alcohol, benzine en benzol liepen, na de oorlog was de rol van de Bugatti-autorails gauw uitgespeeld, de spoorwegen wensten dieselmotoren. De bestuurder zat in een kiosk bovenop de trein, dat was bij het eenwagenstel misschien geen groot probleem, maar bij het driewagenstel, waarbij de kiosk op middelste wagen was geplaatst, vanwege het belabberde uitzicht en dus de veiligheid, wel degelijk. De passagiers voorin hadden uiteraard een schitterend blik op de spoorbaan. De video toont een Bugatti-autorails van de Franse staatsspoorwegen.