Graffenstaden (zie blog van gister), vlakbij Straatsburg is de plaats waar in 1872, door fusie van de Elsässische Maschinenbaugesellschaft Andreas Koechlin & Cie. uit Mulhouse en de Maschinenwerkstätte Rollé & Schwillgué uit Straatsburg-Graffenstaden, de Elsässische Maschinenbau-Gesellschaft Grafenstaden (later beter bekend onder zijn Franse naam als Société Alsacienne de Constructions Mécaniques (SACM) Graffenstaden) ontstond.
Koechlin had in 1838 de eerste locomotief geleverd voor de spoorlijn Mulhouse - Thann, Rollé & Schwillgué had in 1846 zijn eerste locomotief voor de Nord gebouwd. Tot de fusie had Koechlin 705 en Rollé & Schwillgué 1412 locomotieven geleverd, ze werden onder meer uitgevoerd naar Spanje, Italië, Zwitserland en Duitsland, na de fusie werd het merendeel van de locomotieven in Graffenstaden gebouwd. De laatste in Graffenstaden gebouwde stoomlocomotief werd in 1954 geleverd aan de Egyptische staatsspoorwegen.
Op de foto: een 232 van de AL (Alsace - Lorraine) uit 1917/18, in Duitsland beter bekend als T18. In 1938 werden 26 stuks (overigens niet alle gebouwd door SACM-Graffenstaden) overgenomen door de SNCF, de laatste twee werden in 1966 uit dienst genomen.
Op de foto: een 232 van de AL (Alsace - Lorraine) uit 1917/18, in Duitsland beter bekend als T18. In 1938 werden 26 stuks (overigens niet alle gebouwd door SACM-Graffenstaden) overgenomen door de SNCF, de laatste twee werden in 1966 uit dienst genomen.