Standard, een in 1963 verdwenen Brits automerk, dat nog net zijn zestigjarig jubileum kon vieren. In 1947 kwam de "Vanguard", een heel nieuw Standard-model uit, met een zelfdragende carrosserie en een 2088cc viercylinder motor, die ook in de grotere Triumphs, de Fergusontractor en in de vroege Morgan Plus-Fours werd geinstalleerd. Het was het enige model dat de fabriek leverde en het overgrote deel van de Vanguards was bedoeld voor export om de nodige deviezen binnen te halen. De "Vanguard" werd in België door Imperia onder licentie gemaakt.
In 1948 werd de "Vanguard" aangevuld met een stationcarversie (hier als ambulance van de Israëlische Rode Davidsster), een bestelwagen en een pickuptruck.
In 1953 verscheen een vernieuwde "Vanguard", de Phase II, de auto had een herziene achterkant gekregen. In 1956 kwam de Phase III (foto) uit, met een totaal nieuwe en lagere carrosserie. Dat de merknaam Standard verdween was een gevolg van het feit dat de betekenis van het woord Standard veranderd was, in 1903 betekende het "het zetten van een standaard", in 1963 betekende het "basismodel zonder enige luxe".