Van medio 1941 tot begin 1946 woonde ik in Drachten. Als ik de Noorderbuurt uitliep en de Stationsweg volgde kwam ik bij het NTM-tramstation. Daar stonden locomotieven in de vorm van vierkante kastjes in verschillende maten, die wagons naar Leeuwarden, Heerenveen en Groningen trokken. Ik ben met zo'n stoomtram een aantal keren naar Leeuwarden gereisd. Er gebeurden onderweg, dingen die ik hoogst interessant vond: in Veenwouden werd de locomotief losgekoppeld, hij reed dan om de tram heen,om aan de andere kant weer te worden vastgemaakt, vervolgens gingen we de spoorbaan Groningen - Leeuwarden op, om uiteindelijk voor het Leeuwarder spoorstation langs het tramstation te bereiken. Maar in Drachten stonden ook veel meer op echte locomotieven lijkende tramlocomotieven: de Maffeis. De afgebeelde nummer 62 maakte deel uit van een vervolgserie, die oorspronkelijk in 1915 geleverd werd aan de Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij om dienst te doen op de Zuiderzeetramweg. Nummer 62, gebouwd in 1929, kwam in april 1930 bij de NTM in dienst, in 1947 werd de locomotief overgenomen door de NS, kreeg daar nummer 74, om in 1949 te worden gesloopt.
9.1.08
Nummer 62
Van medio 1941 tot begin 1946 woonde ik in Drachten. Als ik de Noorderbuurt uitliep en de Stationsweg volgde kwam ik bij het NTM-tramstation. Daar stonden locomotieven in de vorm van vierkante kastjes in verschillende maten, die wagons naar Leeuwarden, Heerenveen en Groningen trokken. Ik ben met zo'n stoomtram een aantal keren naar Leeuwarden gereisd. Er gebeurden onderweg, dingen die ik hoogst interessant vond: in Veenwouden werd de locomotief losgekoppeld, hij reed dan om de tram heen,om aan de andere kant weer te worden vastgemaakt, vervolgens gingen we de spoorbaan Groningen - Leeuwarden op, om uiteindelijk voor het Leeuwarder spoorstation langs het tramstation te bereiken. Maar in Drachten stonden ook veel meer op echte locomotieven lijkende tramlocomotieven: de Maffeis. De afgebeelde nummer 62 maakte deel uit van een vervolgserie, die oorspronkelijk in 1915 geleverd werd aan de Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij om dienst te doen op de Zuiderzeetramweg. Nummer 62, gebouwd in 1929, kwam in april 1930 bij de NTM in dienst, in 1947 werd de locomotief overgenomen door de NS, kreeg daar nummer 74, om in 1949 te worden gesloopt.