Tsjechoslowakije leverde in 1948 niet alleen Avia S199's (in feite Messerschmitt 109's), maar ook Spitfires, al was de eerste Israelische Spitfire een op het strand van Tel Aviv gecrashte Egyptische machine, die met onderdelen uit op Britse bases achtergebleven voorraden werd opgelapt en op 23 juli 1948 weer vloog. Anders dan de Avia S199's werden de Spitfires van Tsjechoslowakije naar Israel gevlogen, daartoe werd niet alleen de interne benzinetank vergroot (de oorspronkelijke had een inhoud goed voor 950 mijl, de afstand Tsjechoslowakije - Israel was 1300 mijl), maar ook een 90 gallon externe tank aangebracht. Op 22 september startten zes Spitfires begeleid door een Douglas C54 "Skymaster". Eén van de toestellen raakte bij een tussenlanding in Joegoslavië zwaar beschadigd, twee andere landden met brandstofproblemen op Rhodos, waar ze werden geinterneerd, zodat uiteindelijk slechts drie Spitfires Israel bereikten.