10.11.07

Delage 2

Delage was een fabriek die chassis leverde waarop carrosseriefirma’s graag hun koetsen zetten.
Wie de eerste foto van vanmorgen vergelijkt met de eerste foto van vanmiddag denkt in eerste instantie van doen te hebben met twee verschillende auto’s, maar alleen de carrosserie is anders. Nevenstaande foto toont een Delage D8SS met een koetswerk van Fernadez & Darrin. Howard “Dutch” Darrin was een Amerikaanse ontwerper die in 1922 voor een carrosserie op basis van en Delage had getekend , maar al in 1916 door Willys was uitgenodigd een electrische versnellingsbak te ontwerpen. De Eerste Wereldoorlog gooide echter roet in het eten. in 1922 vestigde Darrin zich in Frankrijk, waar hij samen met Tom Hibbard een agentschap opende voor de Belgische fabriek Minerva. Na Hibbards vertrek naar General Motors vormde Darrin een partnerschap met de bankier Fernandez, die het ontwerpen aan Darrin overliet.


In 1939 eindigden Louis Gérard en Georges Monneret in deze zescylinder drieliter Delage D6 op de tweede plaats in de 24 Uur van Le Mans.





In datzelfde jaar bouwde de carrosseriefirma Letourneur & Marchand deze auto op basis van de Delage D8 120. Onder de huid is de auto niet verschillend van die op de tweede foto van vanmorgen. Van de 74 Delage D8 120-chassis kregen 28 een Letourneur & Marchandcarrosserie.