10.11.07

État

De Compagnie de chemin de fer de l’ État werd in 1878 opgericht nadat tien kleine Franse spoorwegmaatschappijen (respectievelijk de Cie des Charentes, de Cie de la Vendée, de Cie de Bressuire à Poitiers, de Cie de Saint Nazaire à Croizic, de Cie d'Orléans à Chalons sur Marne, de Cie de Tulle à Clermont, de Cie d'Orleans à Rouen, de Cie de Poitiers à Saumur, de Cie de Maine-et-Loire et Nantes en de Chemins de fer Nantais) failliet waren gegaan. Het totale spoowegnet bedroeg 2600 kilometer en de lijnen bleven verliesgevend. In 1908 nam de État de Compagnie des chemins de fer de l’Ouest over, maar ook daarna werd alleen op de Parijse banlieulijnen winst gemaakt. De locomotief op de foto werd bij in dienststelling door de Kgl. Sächsische Eisenbahnen in 1911 tot de zwaarste tenderlocomotieven van Europa gerekend. Bij het Verdrag van Versailles na de Eerste Wereldoorlog moest Duitsland als herstelbetaling o.a. acht van deze locomotieven aan Frankrijk afstaan, ze deden bij de État voornamelijk in voorstadsverkeer dienst onder de nummers 31-916 tot en met 32-923.