16.11.07

Foto's

Mijn vader was een verwoed fotograaf. Hij had een kleine camera, die hij gemakkelijk in de zak van zijn colbertje mee kon nemen en waarvan je de lens met een schroefbeweging naar voren bracht. Het formaat van de foto's was groter dan kleinbeeld, als ik me goed herinner was het 3 bij 4,5 cm. Na zijn dood, eind 1962, heb ik het toestel niet meer gezien. Ik vrees dat hij het ergens ter reparatie had gebracht en dat het nooit is afgehaald. Gister vond ik bijgaande foto's. Ze hebben ongeveer het formaat van de foto's die mijn vader maakte. Maar gezien de onderwerpen betwijfel ik of hij ze gemaakt heeft. De bovenste foto werd gemaakt in Amsterdam.
De open auto op de voorgrond komt uit de provincie Utrecht, want hij heeft een L-nummerplaat. De tweede foto is lastiger thuis te brengen, want er waren meer steden met trolleybussen, maar toch denk ik dat de foto in Groningen werd gemaakt, want dat was eind jaren twintig de eerste Nederlandse stad met dat vervoermiddel.