30.1.09

De Paris


Leuk orkestje, dat van trombonist Wilbur de Paris en zijn New New Orleans Jazz. Ik kan me absoluut niet herinneren wanneer ik het eerste EP-tje gekocht heb, maar het moet zo lang geleden zijn, dat ik me nog geen LP kon veroorloven. De Paris klonk frisser dan welk ‘oudestijl’-orkest ook en de repertoirekeuze was bepaald niet afgezaagd. Ketelbeys ‘In a Persian Market’” kreeg evenals “The World is Waiting for the Sunrise, ‘Cielito Lindo’ en ‘Yama Yama Man’ een fraaie uitvoering. Zijn muziek verscheen in de Verenigde Staten op Atlantic en werd in Europa uitgebracht op London en Storyville. Deze opname van de ‘Battle Hymn of the Republic’ dateert uit 1960. De melodie is van 1855 en werd met verschillende teksten gezongen (‘Canaan’s Happy Shore’, ‘Brother, Will You Meet Me?’ en ‘John Brown’s Body’) voordat het tijdens de Amerikaanse burgeroorlog de ‘Battle Hymn’ werd, en in de Noordelijke staten gebruikt werd om zwarten op te roepen aan de strijd deel te nemen. Om het nummer een authentiek tintje te geven begint en eindigt het orkest van De Paris met een stukje op fife en drum.
Op Jazz Chronicle zijn een paar live CD’s van Wilbur de Paris uit 1951/’52 en 1956 verschenen onder de nummers JCCD-3009 en JCCD-3032.