6.8.10

Op de flitter

Ik ben, maar dat hadden jullie al verwacht, nog altijden niet terug in het oudereendhuis. Ik ben op de zwerf. Vanuit De Harkema heb ik me afgezet naar het noorden en ik ben een tijdje te plak geweest op een spulletje in de buurt van Morra. Al te persies kan ik daar niet over uitweidzen, maar het was tijge noffelijk. Ik ben namentlijk zo bang als een hond van bruien dat de direktrise me op het spoor komt en daar heb ik helendaal geen verlet van. Gelukkig hadden ze op het spulletje een kompjoeter en was de baas zo vriendelijk mij voortendadelijk te handlangen in het versturen van dit bericht, maar dan al als ik afgereizigd was. Ik had er een eigen kamertje en daar was ook een hond, een Sjekrustdel, al komt mij niet voor het verstand wat de hond met tabak vanneden had, want mij heugt het zangetje Hotsjek, hotsjek, eigenbouw is rotsjek en koes kon ik de hond ook niet noemen, want hij had geen rust in het gat. De baas had een prote luukse wagens en hij heeft met mij naar Lauwersoog te viseten geweest. Dat was al wat. In een open luukse wagen, het haar vloog mij omtrent van de hol. Ik mocht kiezen in wat voor wagen we te rijden zouden. Ik heb toen voor het oudste model gekozen. Het was een Emzie of zulkzowat. Ik moest ook onder de motorkap zien, maar daar is voor mij geen smijten met de muts mee. Ik heb maar stadigaan geknikt toen hij het over karburateuren en boezies had, maar de vis was puurbest.

Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, op de flitter