9.8.10

Patricia Neal

Wanneer precies ik, zelfs het jaar herinner ik me niet, de gister overleden Amerikaanse fimactrice Patricia Neal ontmoette, weet ik niet meer. Ik reisde met illustrator Tom Eyzenbach en iemand van de Nederlandse uitgeverij van de boeken van Roald Dahl naar Great Missenden in Buckinghamshire om Dahl te interviewen. Patricia Neal was toen met Dahl getrouwd. We werden uitgenodigd voor de lunch en kregen o.a. een glaasje "white lightning" (illegaal in Amerika gestookte whiskey), afkomstig van een familielid van Patricia Neal. Ze vroeg me tijdens de maaltijd wat ik graag las. Ik las destijds alles van Isaac Bashevis Singer, dat ik maar kon vinden, ze kende hem niet en informeerde toen bij haar man wie Singer was. Dahl antwoordde: "Some old Jewish fart". Dat was even slikken, want het interview moest nog beginnen. Het vraaggesprek vond plaats in een andere kamer, met Russische kunst van vlak na de revolutie aan de wand.