13.8.10

Schipper

Ymkje heeft te bootjevaren geweest in Groningen in een skou. Dat was al wat. De baas van het spulletje in Friesland had me in de Mersedes naar de stad gebracht en daar kon ik overstappen in de skou en dan zou de schipper me naar zijn spulletje daar zowat brengen, omdat ik nog altijden op de vlecht ben voor de direktrise van het oudereendhuis. Gelukkig genoeg was het noffelijk weer en ik begon zuinigjes het zangetje "Rôlje, rôlje wetterweagen, rôlje en brûs om 't âlde Grou" te zingen, alhoewel Grou neerne nog neerne te zien was. Ik heb een schoftje op de plaats van de schipper uit van huis geweest, die o zo mooi kon schilderen. Hij had er wel muziek bij aan. Nuivere muziek hoor, van een een of andere Pert, als ik de naam goed vernomen heb. Ik zou trouwens niet zo een geduld doen als die schilderende schipper, want och heden, wat maakt die man fijne streekjes, niettegenstaande dat de man helendal niet fijn is. Ik bedoel grefformeerd of zulkszowat. Het was mirakels. Ik heb daar een week geweest en ben nou weer ergens anders en dat horen jullie aankomende week.

Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, op de flitter