19.8.10

Op reis

Nu de AH Gha Na, AH Ma Li of hoe de grutter, die het station in het goyse dorp met geiwe heeft overgenomen ook mag heten, 's avonds na zevenen geen spoorkaartjes (tickets in het jargon) meer verkoopt, toch maar eens gebeld met Tejo Ochussen van de "customerservice" van de spoorwegen.
"Meneer Ochussen weet u dat er 's avonds na zevenen geen kaartjes meer worden verkocht in station Bussum?"
"Nee, nee dan bent u volstrekt verkeerd geinformeerd, de automaten en ook de incheckpunten van de OV-chipkaart werken in Bussum wel degelijk."
"Maar aan zo'n automaat heb je geen fluit als je blind bent en de blindegeleidehond die een incheckpunt weet te vinden moet nog geboren worden."
"Maar een blinde kan toch best even assistentie vragen aan een ziende reiziger?"
"Ik dacht dat een een slechtziende ook 's avonds zonder hulp van derden het recht heeft op reis te gaan."
"Als zo iemand om kwart voor zeven komt, dan wordt hij prima in de AH To Go geholpen!"
"Daar gaat het niet om, als die man of vrouw om acht uur wil reizen dan kan dat niet."
"Ach weet u dat gedonder met invaliden, daar wil NSR eigenlijk vanaf, het kost handen vol geld en dat geld investeren we liever in andere zaken, zoals laptopaansluitingen in intercity's. We hebben al een regel dat rolstoelers minimaal 24 uur van te voren moeten bellen, dan moet er een speciaal mannetje naar het station komen om de hellingbaan uit te klappen, dat is heel kostbaar, daar willen we ook vanaf. Eigenlijk zouden we invaliden een vijfvoudige prijs moeten berekenen en ook dan kan het nauwelijks uit."
"Meneer Ochussen, ik hoop dat u het spoorboekje in braille kunt raadplegen met uw grote teen."