27.8.10

Hol

Hier in alle eenlijkheid van de hut heb ik tijd om over het leven na te denken. Zo heb ik mij altijden al afgevraagd waarom en inwoner van Friesland een Fries heet en een inwoner van Holland niet Hol. Ik vind zulks nuiver, want een een inwoner van Letland heet al Let en een inwoner van Schotland Schot. Waarom zou een inwoner van Holland dan geen Hol heten? Als ik zo vierder denk dan komt mij ook niet voor het zin waarom een Belg Belg heet en niet Belgiaan krekt als een Braziliaan. Van Portugees heb ik helendaal geen brood gegeten, want dat zou neffens mij ook best Portugalliaan wezen kunnen, bovendat is een Portugeesje een soort van taartsje en dat maakt het er niet eenvouldiger op. Ik vind dat het allegaar wat makkelijker kon, overal tijge korte namen voor de inwoners, krek als bij ons in Friesland: dus een Noordhol, een Zuidhol, een Uut, een Gelder en ook een Lim, dat laatste woord neust me bijzonder want de slagzin "Limmen hearre net to stimmen" zou trompetterd worden moeten.

Vrou Ymkje Sinnema - Meindertsma, op de flitter