6.7.11

Santa Fé

Het prachtige rood/zilver, zogenaamde "warbonnet", kleurenschema op de diesels van de Santa Fé.

Opnieuw een beroemde Amerikaanse spoorwegmaatschappij en opnieuw vergane glorie: de Santa Fé, oorspronkelijk de Atchison & Topeka Railroad, die de steden met die naam moest verbinden en waaraan in 1863 Santa Fé werd toegevoegd. Santa Fé, nu de hoofdstad van de staat New Mexico en gesticht in 1610, was in het midden van de zeventiende eeuw al de zetel van gouverneur van de Spaanse kolonie Nuevo Mexico. In een concurrentiestrijd met de Denver & Rio Grande Railroad om een lijn door de Ratonpas aan te leggen won de Santa Fé in 1878 door zijn arbeiders op zekere dag heel vroeg op te laten staan, terwijl die van de Denver & Rio Grande pas na het ontbijt verschenen. Uiteindelijk bestreek het net van de Santa Fe een gebied tussen San Francisco, Los Angeles, San Diego, Denver. El Paso, Dallas, Houston, Kansas City en Chicago. De teruggang van de Santa Fé laat zich het best illustreren door de afname van passagiersrijtuigen en goederenwagens tussen 1929, 1970 0f 1994. In 1929 had de Santa Fé 1511 passagiersrijtuigen in 1970 nog 510, in 1929 had de Santa Fé 87060 goederenwagens in 1994 29947. In 1995 werd de Santa Fé gekocht door de Burlington Northern Railroad, dat was lang nadat er vrolijk gezongen werd over de Atchison, Topeka & Santa Fe.