31.7.11

Vraag


Vraag van een lezer van dit blog: "Wat heb je met vliegtuigen? Ik dacht dat je alleen wat met auto's, treinen en trams had?"
Vliegtuigen raakten wat "ondergesneeuwd" na mijn verhuizing in 1953 van Leeuwarden naar Den Haag. Ik raakte mijn grote medevliegtuigenthousiast Wim Dolstra kwijt en Ypenburg lag heel wat verder van mijn ouderlijke woning dan de vliegbasis in Leeuwarden. Vliegtuigen zijn inmiddels wel mijn oudste hobby, al zag ik ze als kind alleen maar als strepentrekkers langs de hemel op weg om Duitsland te bombarderen. In een Drachtster boekhandel ontdekte ik een, natuurlijk Duits angehaucht, boekje dat ik moest hebben, mijn ouders zullen het contre coeur hebben aangeschaft. Ik ben het flodderige boekje al lang kwijt en het enige wat ik me herinner is een foto van een Morane Saulnier (foto) tegen een hardblauwe achtergrond. Een echt vliegtuig van vlakbij moet ik in 1945 hebben gezien, toen ik met - als ik me zijn voornaam goed herinner - Marcel Sonderman, de zoon van Gerben Sonderman, diens in Drachten gelande, vliegtuig (een Leopard Moth) zag. Marcel was de kleinzoon van de directeur van de Drachtster gasfabriek en de grootouderlijke woning stond een paar huizen van het onze. Maar pas in Leeuwarden werden vliegtuigen echt belangrijk, eerst waren er de Spitfires en later de Meteors en er was een binnenlandse KLM-lijn naar Schiphol, gevlogen met De Havilland Dragon Rapides. Als er iets misging op het vliegveld belde ik de krant en inde tipgeld, mijn eerste journalistieke bezigheid, die ik op zeker moment als twaalfjarige trachtte uit te breiden door zelf, met nog ongewisselde stem, iemand te bellen om informatie wat er bij een landing was misgegaan. Daar kreeg ik vanzelfsprekend geen antwoord op. Heel frusterend!