14.8.11

De oerbeppes




Dit is beppes moeder Attje Dijkstra - de Vries, een maand voor haar dood. Ze overleed op 3 november 1925. Ze moet voor mijn moeder een verschrikking geweest zijn, zelfs toen mijn moeder dik in de tachtig was en ik zei 'beppe', dan barstte ze nog los. Het wonderlijke is dat ik haar nooit over haar andere beppe, beppe Baukje Kooistra - Dijkstra heb gehoord, maar die woonde dan ook niet bij mijn moeders ouders op de boerderij. Baukjes man, Rinze Willems Kooistra verbleef sinds 11 december 1909 in de psychiatrische inrichting in Franeker, waar hij "in staat van krankzinnigheid" was opgenomen en op 7 oktober 1912 plotseling overleed door "hartfalen". In Baukjes overlijdensbericht wordt niet alleen haar voornaam, maar ook die van haar man verkeerd gespeld. Het wonderlijke is dat beide oerbeppes een week na elkaar zijn overleden en dat Baukjes overlijdensbericht wordt ondertekend door de man van een jonger zusje van mijn pake, Mame Pot en niet door haar oudste zoon, mijn pake Willem Rinzes Kooistra. Was er onenigheid in de familie of woonde Baukje haar laatste jaren bij oom Mame en tante Neeltje? Ik denk het laatste.