17.8.11

Denemarken 2

Chevrolet 1937
Denemarken was zo'n vijftig jaar geleden een eldorado voor liefhebbers van oude auto's, de belasting op de aanschaf van nieuwe voitures was zo hoog dat men min of meer gedwongen was zich te blijven voortbewegen in vooroorlogse wagens. Er werd ook weinig gesloopt. Ik herinner me een aantal kassen iets ten zuiden van Kopenhagen met een grote hoeveelheid oude Amerikanen. Mijn 1938 Chevrolet cabriolet kwam uit Sdr. Hygum in Jutland, had een verkeerde carburateur, maar een jaar later vond ik, rijdend in de inmiddels gerestaureerde auto, de goede op een sloperij ergens in de buurt van Viborg. Ik mocht de carburateur van de motor van een op de sloperij staande auto halen en gratis meenemen.
Nog altijd heb ik een grote hoeveelheid foto's uit die tijd, want ik keek mijn ogen uit, het was alsof ik eind jaren zestig terug was in mijn jeugd, vlak na de oorlog, toen in ons land het wagenpark ook overwegend nog vooroorlogs was.