20.7.12

Krzysztof Zanussi

Opruimen brengt de meest merkwaardige zaken boven water, zoals deze prentbriefkaart van de befaamde Poolse filmregisseur Krzysztof Zanussi. Ik ontmoette hem in 1975, singer/songwriter Chip Taylor (broer van acteur Jon Voight) had een rol gepeeld in een film van Zanussi en hij wilde, voordat hij ergens in het zuiden van ons land optrad, Zanussi ophalen van Schiphol. Imanda Wapenaar van de platenmaatschappij, waarbij Chip destijds  onder contract was, zat aan het stuur van de auto. Zanussi was gauw gevonden en we gingen op weg. Zanussi vertelde dat hij één andere Nederlander kende, een natuurkundige, De Graaf. Dat moest - hoe wonderbaarlijk -  mijn achterneef Tseard zijn, die ik al zo'n 23 jaar niet meer gezien had. Zanussi reageerde verbaasd en ik beloofde, zodra we op de plaats waar Chip zou optreden, hem telefonisch te achterhalen. Dat lukte, want Tseard woonde ergens in de buurt van Groningen. Een paar weken later ontving ik deze kaart van Zanussi uit Polen.