9.12.14

Vliegtuig

Ik had het natuurlijk al lang eens moeten uitzoeken, maar ik weet eigenlijk niet goed waar ik moet beginnen. Ik was bijna vier jaar toen de oorlog uitbrak. We wooden in Amsterdam-Zuid, in de Uiterwaardenstraat. Ik herinner me weinig, behalve een middenoorontsteking en een val van een stoel met als gevolg een gat in mijn hoofd. Ik heb in die eerste dagen van de oorlog met iemand - niet met mijn moeder, maar met een andere vrouw - een wandelingetje gemaakt en een neergestort vliegtuig gezien. Van dat vliegtuig zou ik graag meer willen weten, maar hoe zoek je zoiets op? Kort daarop verhuisden we naar Vierhouten, naar een straat met de merkwaardige naam 't Frusselt, we woonden in een huis met de naam De Merel of De Lijster. Mijn vaders suikerziekte raakte volslagen ontregeld en hij werd opgenomen in een nabijzijnd ziekenhuis, De Hoge Riet in Ermelo. Hij werd opgehaald met een taxi, die over een oplegger met autootjes van mij heenreed. Die vernielde autootjes heb ik, net als de middenooronsteking en het gat in mijn  hoofd, ogenblikkelijk  zelf opgeslagen, 't Frusselt, De Merel, De Lijster en De Hoge Riet zijn me later verteld. Dat vliegtuig ' zweeft' er ergens tussenin.