4.9.16

Audibert-Lavirotte & Berliet

Veel meer dan vijftig automobielen zullen de heren Maurice Audibert en Emile Lavirotte in Lyon niet gemaakt hebben, eerst vanaf 1894 met de motor achterin, daarna met een twee- of viercylinder naar eigen ontwerp voorin, de eindaandrijving  vond plaats door middel van kettingen. Bovenstaand miniatuur is een Audibert-Lavirotte uit 1898, de echte auto is bewaard gebleven en staat in het prachtige museum van Henri Malatre in Rochetaillée-sur-Saône, vlakbij Lyon. In 1901 werd de fabriek overgenomen door Marius Berliet, die eveneens  in Lyon in 1895 begonnen was met de constructie van automobielen, de jaarlijkse productie bedroeg zes exemplaren. Na de overname werd Lavirotte commercieel directeur van Berliet. De fabriek had succes zowel met de bouw van personen- als met vrachtauto's. Op onderstaande foto staan v.l.n.r. een vrachtwagen uit 1913, een model dat ook tijdens de Eerste Wereldoorlog voor het Franse leger geproduceerd werd, een gesloten personenwagen uit 1910, de auto van de Franse president Poincaré uit 1913 en de zwanenzang wat betreft de personenauto's van Berliet van vlak  voor de Tweede Wereldoorlog: de "Dauphine" met een tweeliter motor uit eigen  huis maar met een  carrosserie van de Peugeot 402. Daarna werden alleen maar vrachtwagens - waaronder zeer zware - gebouwd, na overname door Citroën in 1967 bleef het merk nog tot 1978 bestaan.