22.9.16

Bad Pyrmont 5

Ik weet - voordat ik op 6 september wegga - dat ik straks wanneer ik in Bad Pyrmont ben naar één van de beide  boekhandels moet want ik heb Ian Buruma's prachtige monument voor zijn grootouders "Hun beloofde land" bijna uit. Ik vind het prima, kan  er eindelijk weer eens een boek in het Duits worden  aangeschaft. Maar als ik in de boekhandel sta, aarzel ik bij mijn keuze "Hitlers Helferinnen" van Wendy Lower. Is dat vakantieliteratuur over nazivrouwen, die verpleegster, onderwijzeres, kampopzichter maar bovenal hartgrondig nazi waren? Ik aarzel, maar als ik het niet koop, het Zomergastaboujaknikkersgilde koopt het zeker niet. Dus ik koop het, vier dagen later weet ik dat het een fabeltje is dat vrouwen een minder misdadigpolitieke inborst hebben dan mannen. Ik ga opnieuw naar de boekwinkel en schaf "Eine Feine Gesellschaft" geschreven door Martina Winkelhofer aan, het gaat over  schandalen aan de Europese hoven in de negentiende eeuw, Koning Willem III wordt ook genoemd, ik ben nog  steeds in Bad Pyrmont en heette zijn twintigjarige, tweede aanstaande niet Emma von Waldeck-Pyrmont?