22.3.17

1948 LXXII

Achtenzestig jaar geleden wist ik dat Gloster de "Meteor" maakte, Supermarine de "Spitfire", Airspeed de "Oxford" en De Havilland de "Tiger Moth", maar als je me gevraagd zou hebben wie de "Auster" maakte dan bleef ik het antwoord schuldig. Niet dat ik het verbindings- en verkenningsvliegtuigje niet kende, want het kwam regelmatig op de Leeuwarder vliegbasis. Het kennen van de namen van de fabrieken was trouwens noodzakelijk en het hebben van de adressen ervan ook, want dan kon je een bedelbrief om folders schrijven. Dat de "Auster" oorspronkelijk een Amerikaans ontwerp van Taylorcraft was, wist ik niet, en dat die fabriek een Brits filiaal had in Leicester had, ook niet. De naam Taylorcraft verdween  trouwens in het Verenigd Koninkrijk en de Britse fabriek ging na de Tweede Wereldoorlog naar het vliegtuig Auster heten. In januari 1948 kwamen vijfentwintig, door de RAF afgedankte "Austers" in de nog te vormen Israelische staat in dienst.