24.3.17

Meer muziek


De Peruviaanse militaire musici staan als in een kooi. Ik vraag me af of de trombonisten de slides van hun instrumenten tussen de spijlen van het hek doorsteken en dat doen ze dus. Het orkest speelt een melodie die ik zolang als ik leef gehoord moet hebben, want mijn vader had een grammofoonplaat van Don Marino Barreto met zijn Cubaans orkest "Lágrimas negras" (zwarte tranen), een opname uit 1933. Het was niet de originele uitvoering want die dateerde van twee jaar eerder en was van de componist Miguel Matamoros (1894-1971) en zijn trio. Matamoros (foto) is vrijwel zonder twijfel na Ernesto Lecuona de meest befaamde Cubaanse componist en ik vind het heel bijzonder dat een Peruviaans legerorkest een van zijn liedjes op het repertoire heeft.  De zoon van genoemde Don Marino Barreto maakte trouwens furore in Italië en uit dat land komen deze - uiteindelijk - rennende miltaire muzikanten, net zo wonderlijk als het bespelen van een gitaar achter je rug, want waar is het uiteindelijk voor de luisteraar voor nodig?