16.6.17

Ontfriezing

Natuurlijk, dat begrijpt u, volg ik de activiteiten, of zo u wilt de gedragingen, van de Friese sukkelaartjes, of ze nu in Trijeboerehuzen, Hantummeruitburen of Bontebok woonachtig zijn, met argusogen, want wat zij zich allemaal voorstellen in het kader van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 is vanzelfsprekend buitengewoon lachwekkend; kleinschalig en bekrompen als de Friese hersenpan, zou ik bijvoorbeeld de voorgestelde activiteiten rond een oude Mercedes willen omschrijven, nee, wil Leeuwarden  Culturele Hoofdstad 2018 werkelijk slagen dan is ontfriezing een eerste vereiste, ik denk dan - ter vergelijking - ogenblikkelijk aan de de ontfriezing van de twintig jaar geleden gehouden laatste Elfstedentocht, waarbij de oranje Unoxpetjes uit Rotterdam een enorme bijdrage aan het welslagen van de schaatsmarathon leverden, ik denk ook aan Oerol, het Terschellinger kunstfeest, dat inmiddels terecht genaast is door de Hilversumse omroep. Ontfriezing is een eerste vereiste voor succes, daarom stel ik voor voortaan alle op cultuur lijkende activiteiten in Friesland in handen te geven van hen die van culturele activiteiten verstand hebben en daar horen, zoals u uit voorgaande regels zult begrijpen, absoluut geen Friezen bij.
Drs. Barend-Otto ter Vloot, Steenwijkerwold.