11.6.17

Saetta

Terwijl ik het toestelletje camoufleer bedenk ik dat ik dat er zeventig jaar geleden geen bouwdoosjes met plastic vliegtuigjes waren en dat ik mijn eerste "Spitfire" maakte uit een houten wasknijper, boetseerklei en stukjes karton en dat ik  uiteindelijk het niet geheel lijkende product met plakaatverf bruin en groen schilderde. Maar ik bedenk meer, want dat  is het voordeel, bij het schilderen van zo'n  bouwkitje: je gedachten kunnen overal heen zwieren. Wat weet ik eigenlijk van Italiës jongste geschiedenis? Ik weet meer van de Romeinen dan van de wandaden van Mussolini. Zijn mars op Rome begin jaren twintig, zijn einde: omgekeerd opgehangen aan een benzinepomp,  dat zijn feiten die in mijn hersens opgeborgen zijn, maar wat weet ik van zijn moorddadige acties in wat toen nog Abessinië heette, was hij ook  niet bezig in Libië in het  kader van "Mare Nostrum"? Vlogen zijn verwoestende vliegtuigen niet samen met het Duitse Condorlegioen boven Spanje, nam hij ook niet een stukje Frankrijk in beheer tijdens de Tweede Wereldoorlog? Ik zou dat soort zaken toch moeten weten. Zijn er ooit excuses aangeboden, zijn er door Italië net als door Duitsland ooit herstelbetalingen gedaan? Ik vrees van niet, vagelijk staat me bij dat het door de geallieerden bevrijde zuidelijk deel van Italië zich razendsnel aansloot bij diezelfde geallieerden  en dat het noorden onder  controle van de nazi's kwam. Verschool Italië zich naderhand in de slachtofferrol? Ik denk het, maar ik zou het op moeten zoeken. Het vliegtuig is trouwens een Macchi C.200 "Saetta" -  voorzien van een luchtgekoelde Fiatmotor - dat vanaf Noordelijk Afrika tot in de Sowjet-Unie zijn verwoestend werk deed.