21.3.18

Boeken

Terwijl ik aan de ene kant boeken weg doe omdat ik  er doodeenvoudig geen plaats meer voor heb, blijf ik boeken kopen. Op de eetkamertafel ligt een aantal stapeltjes van literatuur die gaat verdwijnen: Peter Kropotkins "Memoires van een revolutionair" gezamenlijk met biografieën van De Gaulle, Theodore Roosevelt, Franklin Delano Roosevelt, Jac.P. Thysse en J.B. Charles. Maar er is veel meer: Maarten 't Harts "Het roer kan nog zesmaal om", "De Indiëboeken" van Adriaan van Dis, "Potgieterlaan 7" van Sytze van der Zee en "Gedenkschriften" van Lodewijk Napoleon. Ook "De  Muze en de dieren","New ways to kill your mother" (Colm Toibin), Cupido's Afscheid" (Koos van Zomeren). Blaffen zonder onraad (A. Koolhaas), "Dark star" (An oral biography of Jerry Garcia), een drietal boeken met verzamelde columns van Renate Rubinstein, Marie Aintonette (Stefan Zweig), "Verzameld proza" (Heinrich von Kleist), "The choice" (Edith Eger), "The Loser" (Peter Ustinov) en "Who's had who" (Simon Bell, Richard Curtis, Helen Fielding) dienen te verdwijnen. Het is geen gemakkelijk proces die schifting: wat blijft staan en wat gaat weg, maar het is noodzakelijk. Aan de ander  kant vanmorgen toch weer twee nieuwe  boeken aangeschaft: "Zomer van de  vriendschap Oostende, 1936" van Volker Weidemann, een roman over Duitse exilschrijvers onder wie Joseph Roth en Stefan Zweig, die elkaar in  de Belgische badplaats ontmoeten. Ik lees een verheugende zin wanneer  de schrijver in de lokale kroeg "Het Manuscript" achtereenvolgens "Crazy Mama" van J.J. Cale, "That's All Right"  van Elvis Presley, "Sing, Sing, Sing" van Louis Prima en "Mystery Train" van Paul Butterfield hoort. Weidemann heeft zijn huiswerk gedaan! Het tweede boek is alweer een biografie, ik betrap  me er op, dat ik veel sneller beslis om die te kopen dan een roman: "White King, Charles I, Traitor, Murderer, Martyr" van Leanda de Lisle.