19.3.18

DOEDE DOOD

Vanochtend kreeg ik bericht: Doede Bleeker overleden, de Staverse zingende visboer met z'n kenmerkende stem, soms met keiharde, maar altijd humoristische liedjes maar ook met het meest ontroerende voorgedragen gedicht over een dementerende moeder. Zijn moeder. "Ferdwaald in de tiid" heet het. Verdwaald in de tijd en eigenlijk moet ik zo'n zin in het Stadsfries niet vertalen, dat deed ik destijds, toen ik samen met hem een uitzending van de "Gezamenlijke Zenders Peazens & Moddergat" maakte, ook niet. Doede en  ik spraken altijd Stadsfries met elkaar, wanneer we dat niet deden klonk  het als een slecht toneelstuk, dus hoorden de luisteraars naar de VPRO twee uur lang Stadsfries. Ik was bang voor de reacties. Maar die bleven uit. Al hè we mekaar al 'n skoftsje nyt mear sien, ik sal dij misse jong!