5.3.18

RABA

Deze vrachtwagencombinatie - trekker met oplegger - zit zeker veertig jaar in mijn collectie. Ik verzamel geen vrachtwagens, maar ik kocht dit miniatuur toch omdat het goed op schaal, zeer waarschijnlijk 1/43, uit blik gemaakt was, nota bene met een huif van echte stof en dat was sinds begin jaren dertig toen het zinkspuitgietwerk in automodellen furore maakte, zeldzaam. De naam op de cabine van de gemodelleerde combinatie zei me weinig: Raba? Dus dat  moest worden uitgezocht. Raba, in het Hongaarse Gyór, bleek net voor de Eerste Wereldoorlog personenwagens te hebben gebouwd, maar op een of andere manier rinkelde ergens een  ander belletje, maar het  duurde even voordat ik de klepel vond: Raba was ook de constructeur, die heel vroeg  in de vorige eeuw Amsterdam van de eerste electrische trams voorzag. De bewaarde 72 - die in Den Haag op straat verschijnt als 2 - komt uit Gyór. De fabriek dateert uit 1896 en leverde spoorwagons aan o.a. aan  Egypte en Zuid-Afrika en, dat is heel  bijzonder, tientallen wagons  voor de Londense Underground. Met vrachtwagenbouw werd in 1904 begonnen en de combinatie op de foto, naar ik aanneem, uit de jaren zestig, was uitgerust met een MAN-cabine en ook  de motor berustte op een ontwerp uit de Duitse vrachtwagenfabriek.