14.3.18

TELEN MET TAMARA III

Door ziekte was ik niet in staat de wekelijkse bijdrage van tuinarchitecte Tamara Maretak-van der Hulst j.l. zondag op dit blog te plaatsen; vandaag verschijnt deze alsnog.
Wanneer het weer het mij nauwelijks toelaat wat nuttigs in de tuin te doen dan zet ik mij aan het  ontwerpen van iets nieuws of ik breng een visite aan een kwekerij of een tuincentrum, deze week heb ik, hetgeen ik al maanden van plan was, weer eens een bezoek  gebracht aan zaadveredelingsbedrijf "SEMENARIE" in Friesche Palen, genoemd naar directeur Arie-Oepke Snoefstra - in de vaderlandse zaadwereld bekend als "Alley-Oop" - een man die samen met veredelingsbioloog doctorandus Harro  Crastusius reeds een tiental jaren druk doende is zaad te veredelen. Helaas bleek doctorandus Crastusius tijdens mijn bezoek afwezig, want op vakantie naar Mauritius, maar directeur Snoefstra wist mij op enerverende wijze op de hoogte stellen van nieuwe resultaten van "SEMENARIE", zo wordt momenteel de laatste hand gelegd aan diverse kruisingen, als crananas (cranberry en ananas), kruisboon (kruisbes en tuinboon) maar ook - en dat  is werkelijk revolutionnair - aan het beikenootje: een kruising tussen beuk en eik, waarvan een aantal inmiddels met succes in  het kader van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 is aangeplant langs de Potmarge in de Friese hoofdstad. Ook het verneukmenietje schijnt in dezelfde plaats al een paar weken in bloei te staan.Ik moet daar nodig eens gaan kijken.
Tamara Maretak-van der  Hulst, tuinarchitecte.