23.5.19

LILI

Iedere keer wanneer ik zo'n vijftien jaar geleden in Parijs was, stapte ik binnen bij FNAC op de Place de la Bastille op zoek naar CD's die in Nederland onvindbaar waren: regionale Franse muziek en CD's uit de schitterende serie Judeó-Arabe, muziek uitgevoerd door Joden uit de Maghreb. Ik kende eigenlijk  maar één zanger met die achtergrond: Enrico Macias en dat kwam doordat die was doorgedrongen op de Franse hitlijsten. Maar er waren veel en veel meer, die vrijwel allemaal Noord-Afrika hadden verlaten en inmiddels in het  land van de voormalige kolonialisator een boterham verdienden, één van hen was Lili Boniche (1921-2008). Als ik iemand iets onverwachts wil laten horen, dan grijp ik graag naar een CD van Boniche, geboren in een sefardische familie in Algiers, trad hij vanaf zijn vijftiende op voor Radio Algiers. "Inchallah Terbah" (Als Allah Je Beschermt) met een sambaritme (!) verscheen op de CD 'Lili Boniche' in de reeks 'Trésor De la Chanson Judéo-Arabe' als Mélodie 79.102.2. Wie een aanzienlijk oudere Boniche wil zien tijdens een optreden in Parijs ziet hem, met de fantastische pianist Maurice El Médioni, in 'Eli Mektoub' (Wat Geschreven Is, Is Geschreven) . El Médioni kondigt hier  een nostalgisch lied aan over Algiers.