19.5.19

GOED of SLECHT?

Mensen hebben ontegenzeggelijk behoefte om zaken van labeltjes te voorzien en dan heb ik hier niet over melk en karnemelk, of over, als het  om muziek, gaat over punk dan  wel folklore maar over goed en slecht. Hitler en zijn kornuiten hadden het  over "Entartete Kunst" en dan niet  alleen omdat ze de muziek  niet mooi vonden, maar ook  omdat de componist niet uit het juiste  hout  gesneden was, de Libische leider Gadaffi liet zelfs westers instrumentarium op  de brandstapel eindigen. Zonder woorden is het "Horst Wessellied" zomaar een wijsje, maar door tekst en context wordt het onverteerbaar. Het moet dus niet de melodie maar de literaire inhoud zijn die ons over goed of slecht laten oordelen en toch is er meer aan de hand, want sommige, op zich aardige, muziek wordt genaast door  "verkeerde" mensen en die muziek wordt vervolgens door anderen in een onbeluisterbaar hokje geplaatst, daar is niet alleen "revival-jazz", maar ook "countrymuziek" het slachtoffer van. En nu  weet ik best dat sommige muzikanten met die tweedeling heel goed kunnen leven en zelfs graag een reactionnair partijtje meeblazen buiten de  muziek, zo was de tubaïst Hans IJzerdraat (van de New Orleans Seven) medeoprichter van "Groen Rechts" en verschenen er anti-immigrantenartikeltjes van zijn hand.