18.5.19

JE & JIJ

U vraagt zich wellicht af waar  vaderlandse bankbedrijven de euvele moed vandaan halen om u, zonder dat u daar ooit toestemming voor hebt gegeven, te tutoyeren? U hebt noch  met de directie of zijn onderlingen in de zandbak gespeeld, noch de geiten in de kinderboerderij geaaid en toch bent u bijvoorbeeld voor de INGBank je. Nadat ik bij dit instituut, dat ongetwijfeld beweert dat de klant koning is, geinformeerd had waarom ik in allerlei missives zijnerzijds geje en gejoud werd, ontving ik een brief met  een geautomatiseerde  handtekening van ene Annet van der Hoek, Directeur Klantenservice die mij met volgende drogreden wenst te overtuigen van het nut van tutoyeren: "Verdere digitalisering maakt dat communicatie van mens tot mens steeds belangrijker wordt. Wij willen daarom direct en persoonlijk contact met onze klanten en zijn van mening dat dit makkelijker gaat wanneer wij onze klanten aanspreken met "je" en "jij". Tegenwoordig noemen we zo'n schriftuur als dit in ons land, bullshit, toen ik opgroeide heette het lulkoek. Misschien brengt verdere digitalisering ons de aanspreektitel "mokkeltje" i.pv. mevrouw voor het  vrouwelijk deel  en "ventje"  i.p.v de heer voor de rest van het klantenbestand van de INGBank. Annet verzint wel een intermenselijke reden. Het wordt tijd voor massaal protest!