29.11.20

PROTOTYPES

 

Het Russische automerk Lada heeft  een tamelijk verwarrende geschiedenis, oorspronkelijk opgezet samen met Fiat, komen we daarna samenwerking met Renault en General Motors tegen,  maar het meest bekend bleef, in ieder geval in ons land, de door Gremi geïmporteerde Lada 1200, een Russische Fiat 124. Ik ga het hier niet hebben over het wat  verouderde concept en het imago van de auto, dat vergelijkbaar is  met dat van de Yugo, overigens ook een oorspronkelijk Italiaan ontwerp, gebaseerd op de Fiat 127, maar over een tweetal auto's, die het niet verder brachten dan een prototype en die ontstonden ver voordat we van Lada hoorden en aantonen dat er wel degelijk modern ogende en minder oubollige voitures uit de toenmalige Sowjet Unie op de markt hadden kunnen komen. Daar is in de eerste  plaats de Belka (Eekhorn), het  door Yuri Dolmatovsky ontworpen wagentje dateert uit 1955 en had een 746cc-motor. Het tweede  prototype, ongeveer ontworpen langs dezelfde lijnen, eveneens met de motor achterin en lijkt geïnspireerd op de Tatra.