14.11.20

ROVIN

 

Na barre tijden volgen kleine auto's. Dat zien we zowel na de Eerste als na de Tweede Wereldoorlog. In Frankrijk verscheen een  reeks aan kleine auto's, maar uiteindelijk hadden ze het nakijken, want Renaults 4CV en vooral Citroëns 2CV boden meer auto voor hetzelfde geld. In 1946 stond de Rovin op de Parijse Salon,  het wagentje had een eencylinderluchtgekoeldemotor met een inhoud van 260cc. Pas in 1948 werd de Rovin leverbaar, maar dan  met een tweecylindermotor met een inhoud van 425cc Op  basis daarvan lijkt bovenstaand reclameautootje voor Watermaninkt te zijn gebouwd. Rovin toonde in de herfst van 1948 de D3, met een nieuwe carrosserie, die met  weinig wijzigingen tot 1953 zou worden gebruikt, motorisch veranderde er wel het een en ander: de motor van de D4 kreeg een inhoud van 462cc. De topsnelheid was 85 km/u. Onderstaande D4 dateert uit 1950.