Winnaar van de race Parijs-Rouaan, de eerste van stad-tot-stadwedstrijd, werd deze, zeg maar, stoomtrekker met
een calèche voor de passagiers. Graaf De Dion, Georges Bouton en diens
zwager Charles Trépardoux waren sinds 1883 bezig in de Passage de Léon
in Parijs met stoommachines, dat wil zeggen: De Dion zorgde voor het
geld en de beide zwagers voor de constructie van stoommachines onder
andere voor schepen. Een eerste stoomrijtuig was geen succes, maar een
tweede "La Marquise" (foto onder) was dat wel, het won in 1887 zelfs de
eerste wedstrijd voor motorvoertuigen, nu was het de enige deelnemer,
maar het haalde wel de respectabele snelheid van zestig kilometer per
uur. Er kwamen lichtere drie- en vierwielers, maar op 22 juli 1894 won
bovenstaande combinatie de eerste van-stad-tot-stadwedstijd, een rage, die
een decennium buitengewoon populair zou blijven. De 126 kilometer van
Paris naar Rouaan werden afgelegd met een gemiddelde snelheid van van
bijna 19 km/u, dat er vervolgens gekrakeel onstond, omdat behalve een
chauffeur een stoker nodig was geweest, en de wagen daarom werd
gediskwalificeerd, doet aan het succes weinig af. In datzelfde jaar
verliet Trépardoux de firma omdat de aandacht van beide andere heren
zich richtte op voertuigen met verbrandingsmotoren en hij stoom hoog in
het vaan had.