3.11.20

STOOM

Winnaar van de race Parijs-Rouaan, de eerste van stad-tot-stadwedstrijd, werd deze, zeg maar, stoomtrekker met een calèche voor de passagiers. Graaf De Dion, Georges Bouton en diens zwager Charles Trépardoux waren sinds 1883 bezig in de Passage de Léon in Parijs met stoommachines, dat wil zeggen: De Dion zorgde voor het geld en de beide zwagers voor de constructie van stoommachines onder andere voor schepen. Een eerste stoomrijtuig was geen  succes, maar een tweede "La Marquise" (foto onder) was dat wel, het won in 1887 zelfs de eerste wedstrijd voor motorvoertuigen, nu was het de enige deelnemer, maar het haalde wel de respectabele snelheid van zestig kilometer per uur. Er kwamen lichtere drie- en vierwielers, maar op 22 juli 1894 won bovenstaande combinatie de eerste van-stad-tot-stadwedstijd, een rage, die een decennium buitengewoon populair zou blijven. De 126 kilometer van Paris naar Rouaan werden afgelegd  met  een gemiddelde snelheid van van bijna 19 km/u, dat er vervolgens gekrakeel onstond, omdat behalve een chauffeur een stoker nodig was geweest, en de wagen daarom werd gediskwalificeerd,  doet aan het  succes weinig af. In datzelfde jaar verliet Trépardoux de  firma omdat de aandacht van beide andere heren zich richtte op voertuigen met verbrandingsmotoren en hij stoom hoog in het vaan had.