1.4.25

Bugatti treinen 2

 

De Bugatti  Surallongé had in  plaats van de vier Royalemotoren in de Présidentiel  twee Royalemotoren die bovendien horizontaal geplaatst waren in plaats  van verticaal. Er zijn tussen 1936 en 1939 totaal 26 Bugatti's van dit autorailstype gebouwd:  15 voor de État, 1 voor de AL, 10 voor de PLM en 2 voor  de SNCF. Eén, die uiteindelijk in juni 1946 bij de SNCF belandde, was oorspronkelijk bedoeld als demonstratiemodel voor de Bulgaarse spoorwegen, maar het  begin van de Tweede Wereldoorlog stak daar een stokje voor en  de Surallongé werd opgeslagen in Bordeaux, samen met een andere Surallongé. Na de oorlog kregen alle autorails  van dit type twee kleine radiateurs, ieder aan de zijkant van de boven het voertuig geplaatste bestuurdersplaats, de zogenaamde kiosk,  die in verband met de lengte van  de Surallonggé twintig centimeter hoger geplaatst was. De maximum snelheid was 150 km/u,  de dienstsnelheid 140km/u, later verlaagd  tot 120 km/u, met een volle tank kon  450 tot 500km bereikt worden