Een in 1898 in Coventry begonnen fabriek, die in door financiële problemen in 1937 onder de hoede kwam van de Nuffield Organisation (Morris), een firma die eind jaren twintig Wolseley al had overgenomen. Tot na de Tweede Wereldoorlog leek het er op dat elke fabriek, zeker qua carrosserie, zijn eigen gang kon gaan, maar na de samensmelting werd het hoe langer hoe meer koekoek-één-zang. Vooral toen de bazen verordonneerden dat het opperste geluk van Farina kwam, die een soortgelijk ontwerp voor Peugeot (de 404) hadden geschetst . Maar daar was bij bovenstaande auto nog geen sprake van, we schrijven 1934 en het is de zescylinder Riley MPH, die in 1934 aan de 24 Uren van Le Mans meedeed. De eerste plaats van de 23 rijders die de 24 uur met succes beëindigden was voor Chinetti met een Alfa Rome 2,3 liter, maar op plaats 2 en 3 eindigden de zescylinder 1458 cc Rileys en op de plaatsen 5,6,12 en 13 eindigden de viercylinder 1087cc Rileys. Een geweldig succes.