De
eerste 'Vingt-quatre Heures du Mans' vond op 26 & 27 mei 1923
plaats en was bedacht als een uithoudingsproef voor tourwagens door
Charles Faroux en George Durand. Er deden 35 auto's mee van 18
verschillende merken (16 Frans, 1 Belgisch en 1 Brits). De meeste merken
zijn al lang verdwenen, alleen Bugatti en Bentley bestaan hoegenaamd nog.
De race was eind mei gepland omdat men hoopte op goed weer, maar de
wedstrijd begon in een hagelbui, die al snel veranderde in aanhoudende
regen. De verlichting van de auto's liet ernstig te wensen over, zodat
de luchtgekoelde S.A.R.A. (Société des Autos à Refroidissement par Air)
verongelukte en de eerste auto werd die tijdens de 24 uur van Le Mans
uitviel. Ook een Belgische Excelsior raakte van de weg, maar kon na twee
uur zijn weg vervolgen. Na 12 uur leidden beide Chenard & Walckers en
ze gaven de leiding niet meer af, Lagasche en Léonard wonnen de race
voor Bachmann en Dauvergne. De gemiddelde snelheid van de drieliter
Chenard & Walcker (foto) over de totaal afgelegde afstand van 2208
kilometer was 91,73km/u.
Het winnen van de 24 Uur van Le mans betekende natuurlijk uitstekende reclame voor het merk, toch werd er natuurlijk ook op andere wijze aan de weg getimmerd, hieronder een advertentie uit het kerstnummer 1922 van L'ILLUSTRATION.