Eind
jaren zestig was het in ons land toch echt wel afgelopen met
vooroorlogse auto's in het dagelijkse verkeer. Goed, je had de enkele De
Soto uit 1932, die vanaf de Amsterdamse Koninginneweg zich tussen het
moderne blik waagde, maar verder moest je naar rally's om iets rijdend
fraais te zien. In het Grootbritse was dat anders en mijn mond viel open
toen ik destijds in het centrum van Londen deze Lagonda LG45 Rapide Tourer uit 1937 zag, duidelijk dagelijks onderweg (let op de linker treeplank en de rechter achterband).
In 1935 was de fabriek bijna opgeslokt door Rolls-Royce, dat een paar
jaar eerder Bentley had overgenomen. De koper van Lagonda, zodat het
merk zelfstandig kon blijven, benoemde W.O. Bentley tot chefontwerper.
De motor, een viereneenhalve liter zescylinder van Meadows, werd door
Bentley onderhanden genomen en kreeg de naam Sanction III.