Een bladzijde van een Rudgefolder uit 1954 is gewijd aan de verlichting
en om precies te zijn aan de Sturmey-Archer- (net als Rudge onderdeel van het
Raleighconcern) naafdynamo. Er waren twee types: één voor het achterwiel
gecombineerd met een drieversnellingsnaaf en één voor het voorwiel. Er
was slechts één probleem, hoeveel spaken had het voorwiel? In het
Grootbritse hadden voorwielen in de regel minder spaken dan het
achterwiel, logisch omdat het achterwiel zwaarder werd belast.
Ik heb in mijn Raleigh RSW16, een fietsje dat in de jaren zestig werd
uitgebracht om met Moulton te concurreren, zo'n naafdynamo, die prima
werkt, want anders dan een gewone fietsdynamo slipt hij ook bij sneeuw
nooit. Ik zag ooit een opvouwbare versie van de Raleigh RSW16
uitgebracht onder het merk Rudge, maar dat vouwen had geen enkele zin,
want het fietsje bleef groot.
Ik heb ook een complete, splinternieuwe verlichtingsset met
voorwielnaafdynamo, koplamp en achterlicht. Lastig in een Nederlandse
fiets te monteren, want, jawel, alleen geschikt voor een velg met 36
spaken.