Rochet-Schneider was een fameuze in Lyon gevestigde automobielfabriek, begonnen - zoals zo vaak - door vader en zoon Rochet als rijwielfirma, maar met financiële hulp van Théophile Schneider, van de bekende wapenfirma, werd in 1895 met de constructie van gemotoriseerde vierwielers aangevangen. De snelheid van die eerste Rochet-Schneiders moet niet hoog geweest zijn, want zo'n parasol lijkt mij een uiterst onhandig accessoire, bovendien zitten twee passagiers tegen de rijrichting, wat het zicht op de weg voor de chauffeur niet bepaald verhoogt. Oorspronkelijk bouwde de firma ééncylinder-, maar al gauw paste de firma viercylinders toe, die hadden succes, want er werden licentie-overeenkomsten gesloten met Nagant en F.N. in België en Martini in Zwitserland.
Vader en zoon Rochet werden door Théophile Schneider, inmiddels ook directeur van de carburateurfabriek Zénith uitgekocht en in 1913 reed Frankrijks president Raymond Poincaré in een Rochet-Schneider.
In het kerstnummer van L'ILLUSTRATION adverteerde de firma met een vier- en een zescylinder, in 1926 stonden vijf chassis op de Parijse autosalon, die door de klanten naar geheel eigen wens van een carrosserie konden worden voorzien bij één van de bekende Franse huizen. In 1931 stelde Rochet-Schneider de laatste personenwagen voor: een zescylinder met een inhoud van vijf liter en dubbele ontsteking. Daarna werden alleen maar vrachtwagens verkocht en vervolgens werd het merk overgenomen door Berliet.