9.7.07

Vergoring 2

Natuurlijk vraag ik me af wat me zo tegenstond in "Live Earth". Niet alleen het massale, maar vooral het evangelisatieidee: die typische christelijke zendingsdrang gefundeerd op het aanpraten van schuld. Ik praat hier met mensen. Soms vragen ze me zelfs de weg, die ik niet weet. Want ik ben in meer dan een opzicht vreemd hier. Vanmorgen vroeg iemand of hier in de buurt wat te beleven viel. Ik ben al tevreden met het kijken naar vogels en eekhoorns. Er ontstond een gesprek. De man woonde dertig mijl ten zuiden van Nashville, "in God's country", zei hij. Ik bijt dan op mijn tong. Een andere man vertelde me dat hij een tweede huis heeft in de woestijn ergens in de buurt van Los Angeles. "Vroeger kon je daar niet wonen, maar nu is er airco." Door die airco warmt de aarde verder op en moet de airco hoger, dacht ik: een vicieuze cirkel. Maar ik hield mijn mond, want ik ben geen evangelist. En ik laat me niet evangeliseren. Zeker niet door hypocriete types als Madonna, in het bezit van meerdere huizen en zich steevast verplaatsend per limousine.