18.7.07

Amish

Vandaag voor de eerste keer weer de met een paard bespannen zwarte rijtuigjes gezien van de Amish. Oranje gevarendriehoek achterop. Een paar jaar geleden begon ik een gesprek in het Duits met iemand die zijn rijtuig temidden van zeker twintig andere rijtuigen had geparkeerd en bezig was het tuig van zijn paard aan te trekken. We verstonden elkaar. Vanmiddag in een winkel, waar ze onder andere hun schitterende quilts verkopen, stond een negenjarig meisje achter de toonbank. Ik vroeg hoe ze haar vader en moeder noemde? "Mom and Dad". Pas toen ik naar woorden als eten en slapen vroeg, kwamen er Duitse woorden: essen en schlofen. Ik weet dat hun kerkdienst, in elk geval het lezen uit de bijbel, nog steeds in het Duits gebeurd, maar zou de omgangstaal inmiddels sterk verengelst zijn? Zaterdag is er markt en kan ik het volwassenen vragen.