28.1.08

Knibbels

Ik ben krekt werom van de bakker. Ik had gedacht dat ik genoeg brood had aan woensdag, maar gister had ik hommels en dwars mijn oud-kammeraadje Wietske Zondervan met haar man over de vloer en Jochem lustte wel een broggetje. Dus ik vandemorgen bijtijds naar de bakker, daar waren oudschoolmeester Nijboer en oudpolitieman Woudstra in het petaar over de lonen en de pensioenen. Nijboer, diet altijden Hollands praat, zei dat men veelstenteveel beknibbeld had op de lonen van de schoolmeesters en de politiemannen en dat ze daarom een verrekt klein pensioen kregen. Ik dacht voortendadelijk wat hebben lonen met knibbels te maken? Maar ja, wat weet een eenvoudig vrouwmens van lonen en schonken, misschien moeten schoolmeesters en politiemannen wel kruipen om hun loonpuidje vol te krijgen? Ik zal dat toch eens aan mijn kleinzoon Oege vragen, want hij is ook schoolmeester.

Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule.