27.1.08

Veiligheid

De hele klas moest een halfuur nablijven. We waren zeven jaar en één van ons had een wind gelaten en omdat de 'boosdoener' zich niet bekend maakte kregen we collectief straf. De nazi's waren ook erg goed in het collectief straffen, net als de Amerikanen nu, en in navolging van hen ook het vaderlands goevernement. Omdat de veiligheidsdiensten van de Verenigde Staten het in het verleden hebben laten afweten, worden de reizigers collectief gestraft. Er staat ons nog het een en ander te wachten, als we de Eurocommissaris van Justitie Franco Frattini (zo'n naam doet me denken aan een clown op een Blaricums kinderverjaarsfeestje), lid van het crypto-fascistische Forza Italia (Jiddisj voor Scheet van de Duce). Een luchtreiziger moet een lijst met 19 gegevens invullen, waaronder: naam, adres, telefoonnummer, emailadres en paspoortnummer. Die informatie wordt vervolgens dertien (!) jaar bewaard. Oorspronkelijk wilde Frattini ook weten of passagiers een koshere maaltijd hadden besteld, maar die eis heeft hij na enige aandrang van burgerrechtgroepen (dus niet na protesten van Nederlandse parlementariërs!) laten vallen. Maar ook in Europa moet de reiziger, die van buiten de EU komt, er in de nabije toekomst rekening mee houden dat hij zijn vingerafdrukken moet achterlaten. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle gewenste data, ver voordat de reiziger naar de EU vertrekt, electronisch naar de Europese autorteiten worden gemaild, waarop groen licht volgt, of, een bezoek aan een consulaat moet worden gebracht. Maar er gloort hoop. Nee, niet voor de het merendeel van de passagiers, want ook in 'veiligheid' moet er verschil blijven. Eerste- en businessklaspassagiers van "Virgin" gaat het binnenkort op Heathrow lukken om binnen tien minuten vanuit de limo in de vertreklounge te zijn en ongeveer dezelfde tijd wordt door "American Airlines" voor de rijkeren onder ons beloofd op JFK. Klaarblijkelijk verschuilen 'terroristen' zich alleen maar tussen economyclasspassagiers.