15.2.08

Panhard

Het is merkwaardig, maar ik kan me niet meer precies herinneren, wanneer ik mijn rijbewijs heb gehaald. Wel weet ik nog precies in welke auto ik mijn eerste rijlessen kreeg: in een Panhard. Ik had een Traction Avant Familiale gekocht uit 1954, maar had geen rijbewijs en omdat zowel de Traction en de Panhard voorwielaandrijvers zijn, dacht ik, dat het slim was om in een voorwielaangedreven auto les te nemen, uit het oog verliezend dat ik in Hilversum werkte en in Den Haag woonde en dus alleen maar 's avonds les kon nemen. Uiteindelijk heb ik het papiertje in een Opel in Hilversum gehaald. Vanmiddag reed ik na meer dan veertig jaar weer in een Panhard, een Dyna uit 1957 en was opnieuw verbaasd over de vooruitstrevende techniek: een luchtgekoelde tweecylinder met de trekkracht van een viercylinder. Het bijna vrolijke geronk deed me goed en wat een fantastische ruimte in de fraaie carrosserie De foto toont een 1957 Dyna, het is overigens niet degene die ik vanmiddag gereden heb.