21.2.08

Vieze auto's

Plannen om met mijn Traction Avant (foto) naar Amsterdam te gaan heb ik nooit gehad. Vanaf eind volgend jaar mag het van B&W zelfs niet meer. Ik vind het een merkwaardig idee en ik ga uitleggen waarom. Gesteld ik bezit de vorige week op dit blog beschreven Panhard uit 1957, die rijdt 1 op 15, ik mag met die auto de hoofdstad niet in, maar met een gloednieuwe Hummer (of een soortgelijke P.C. Hoofttractor), die een veelvoud gebruikt, wel. In Londen worden door burgemeester Ken Livingstone andere maatregelen genomen, daar moeten auto's van Hummerformaat binnenkort 25 pond betalen als ze de stad in willen, want zegt Livingstone: "Ik kan me indenken dat een Schotse boer een vierwielaangedreven voertuig nodig heeft, maar waarom zou iemand in Londen in een dergelijke auto moeten rijden?" Niet alleen 4x4's vallen onder het Londense voorstel, maar ook benzineslurpers als Porsches. Ik vind het Londense voorstel beter, ook omdat ik niet begrijp waarom de Amsterdamse B&W een volstrekt willekeurig jaar als 1992 voor hun ban gekozen hebben, wat is het verschil in CO2-uitstoot tussen een met een Lambdasonde uitgeruste 1990 Volvo en een zelfde auto uit 1994? Overigens ken ik een burgemeester van een provinciehoofdstad die met zijn auto Amsterdam ook niet meer inkomt: hij rijdt dagelijks een Volvo Amazone.