14.8.09

Boek

Eigenlijk was ik van plan vandaag iets te schrijven over het automuseum in Cleveland, waar o.a. een Panhard & Levassor uit 1895 te vinden is. Maar zonder foto's is het schrijven over auto's onbegonnen werk en ik kom op het museum terug als ik weer thuis ben. Ik ben net terug van een bezoek aan een van die enorme boekwinkels, waar je uren in kunt zoet brengen. Mijn in 1962 overleden vader was een groot filmliefhebber. Hij vertelde me, dat hij voor de oorlog soms twee films op een avond zag. Hij las 'Filmliga' (waarin Menno ter Braak schreef) en recenseerde zelf ook films. Een van zijn favoriete acteurs was Ernest Borgnine, in de biografieafdeling van de boekwinkel vond ik diens autobiografie. Meteen aangeschaft. Daarna op naar 'The Rider Inn' om te checken of mijn favoriete serveerster er nog steeds werkzaam was. Ze zei en paar jaar geleden toen ze mij een sandwich met mes en vork zag verorberen: 'You're the first person that eats a sandwich that way'. Ze heeft ietwat moeilijke voeten en loopt een tikkeltje als Charly Chaplin. Tot mijn grote vreugde werkt ze (ze moet inmiddels 67 zijn) er nog steeds. Dit keer wilde ze weten hoeveel mijlen er tussen Ohio en Nederland liggen. Ik had geen antwoord.