23.8.09

Fiets

Gisteravond op jaardagsvisite bij Hinke Zwierstra, die een eind verder in de buren woont. Ik heb haar een belletjebloem gekocht. Ze had Bote Tokstra met het wijf ook uitgenodigd, dat is niet zijn echte naam, die weet ik niet eens, maar hij heeft een grote hennehouderij, daarom noemt elkeneen hem Tokstra. Ik raakte met hem in het petaar en hij zat behoorlijk op te snijden over een fiets, die hij krekt voor hem en het wijf aangetuigd had: een elektrieke fiets. "Vrouw Sinnema", zei er, "zulkzowat moet u ook kopen. De wind kan hard puisten, maar u komt er altijden tegenin." En ik was nog niet zo halfwijs of ik moest het in de buren bezieken. Het is een mirakel hoor, het is krekt of u vliegt. Ik was zomaar van het ene eind van de buren naar het ander eind. Je moet de hol er al goed bijhouden anders rent het verkeerd af en komt men raar te landen.

Vrouw Ymkje Sinnema - Meinderstma, Rotsterhaule.